Trichotillomania

Last Updated: 2021-10-15

Author(s): Anzengruber, Navarini

Hallopeau (1889)

  • hair pulling disorder

Tearing out your own hair. The disease is usually temporary and brings with it a secondary gain in disease (attention).

  • Lifetime prevalence 0.5 - 1.5% (men)
  • Lifetime prevalence 3% (women)

  • Peak age: 5th and 12th year of life 
  • Mental illnesses 
  • OCD
  • Depressions
  • Anxiety disorders 
  • Noise
  • Hair of different lengths. There is no local, complete hair loss. Usually short hairs are still visible in the manipulated areas. However, this is usually out of focus. Discreet scalp. Unlike scarred alopecia, trichotillomania has hair follicles. Partly follicular haemorrhages can be found.

  • Medical history 
    • With this illness the anamnesis is not usable, since the plucking and tearing out of the hair is usually denied.

  • Trichogram 
    • Decreased telogen hair, increased anagen hair (> 90%)
  • Biopsy
  • Kopf
  • Wimpern (in 25%)
  • Augenbrauen (in 25%)
  • Genitalbehaarung (selten) 
  • oft nicht zu verwerten, da die Erkrankung entweder geleugnet wird, oder den Betroffenen nicht bewusst ist 
  • Ritualisierung des Zupfens erfragen
  • Manipulation der Haare abklären
  • Kauen und Essen der Haare durch den Patienten eruieren 
  • Schulleistungen oder Aggressionen abklären 
  • Beziehung zu Familienmitgliedern und Freunden erfragen 
  • Psychiatrische Erkrankungen wie Schizophrenie, Verhaltensstörung oder Depression erfragen. 

In the follicle lesions keratin is found, but also melanin deposits.

Hemorrhagia is visible.

Bei einer Kombination mit Trichophagie, wo Haare gekaut und geschluckt werden, können Trichobenzoare entstehen. Dies sind Haarknäuel, die sich aufgrund der Unverdaulichkeit des Haarmaterials im Magen ansammeln und selbigen obstruieren können. 

Sind Kleinkinder betroffen, verschwindet die Erkrankung meist von selbst. 

  • The diagnosis is usually rejected by the patient or their parents.
  • Psychological Therapy 
  • Shaving the hair if necessary (plucking is therefore impossible)
  1. Mazuecos J, Rodriguez-Pichardo A, Camacho F. Pubic trichotillomania in an adult man. Br J Dermatol 2001;145:1034-5.
  2. Walsh KH, McDougle CJ. Trichotillomania. American Journal of Clinical Dermatology 2001;2:327-33.
  3. Hautmann G, Hercogova J, Lotti T. Trichotillomania. Journal of the American Academy of Dermatology 2002;46:807-26.
  4. Papadopoulos AJ, Janniger CK, Chodynicki MP, Schwartz RA. Trichotillomania. International Journal of Dermatology 2003;42:330-4.
  5. Stein DJ, Flessner CA, Franklin M, Keuthen NJ, Lochner C, Woods DW. Is Trichotillomania a Stereotypic Movement Disorder? An Analysis of Body-Focused Repetitive Behaviors in People with Hair-Pulling. Annals of Clinical Psychiatry 2008;20:194-8.
  6. Duke DC, Keeley ML, Geffken GR, Storch EA. Trichotillomania: A current review. Clinical Psychology Review 2010;30:181-93.
  7. Menon V, Shaik S, Mohan P. Very early onset trichotillomania presenting with recurrent trichobezoar: Conventional wisdom questioned. Int J Trichol 2015;7:36.