Alternativ Melphalan und Prednisolon-Stoßtherapie; Dauertherapie mit Chlorambucil 2-5 mg/Tag p.o
Bei idiopathischer Kryoglobulinämie
Symptomatische Therapieansätze, z.B. NSAID Ibuprofen 400-600 mg/Tag p.o.
Als Reservemittel kann Rituximab eingesetzt werden
Baumgärtel MW. Diagnostik, klinisches Spektrum und Verlauf der Kryoglobulinämie. Eine Untersuchung anhand 1 640 konsekutiver Patienten einer hämatoimmunologischen Spezialambulanz. Dissertation der RWTH Aachen. 1998
Schwartzenberg S et al. (2003) Generalized vasculitis, thrombocytopenia, and transient lymphoproliferative disorder caused by idiopathic mixed cryoglobulinemia. Am J Med Sci 326: 47-50
Lospalluto J, Dorward B, Miller W, Jr, Ziff M. Cryoglobulinemia based on interaction between a gamma macroglobulin and 7S gamma globulin. Am J Med. 1962;32:142–145. doi: 10.1016/0002-9343(62)90191-2.
Dammacco F, Sansonno D. Mixed cryoglobulinemia as a model of systemic vasculitis. Clin Rev Allergy Immunol. 1997;15:97–119. doi: 10.1007/BF02828280.
Lunel F, Musset L, Cacoub P, Frangeul L, Cresta P, Perrin M, Grippon P, Hoang C, Valla D, Piette JC. Cryoglobulinemia in chronic liver diseases: role of hepatitis C virus and liver damage. Gastroenterology. 1994;106:1291–300.
Bonnet F et al. (2003) Prevalence of cryoglobulinemia and serological markers of autoimmunity in human immunodeficiency virus infected individuals: a cross-sectional study of 97 patients. J Rheumatol 30: 2005-2010